Forslag
Forvaltningen foreslår, at Smedevej lukkes umiddelbart nord for nr. 23. Ved at flytte lukningen lidt mod nord i forhold til forsøget, tager forslaget højde for, at nr. 23 er den nordligste adresse i Frederikssund postdistrikt, og at adgang til nr. 23 fra nord kan være ufremkommelig i snevejr.
Lukningen foreslås gennemført ved at opsætte spærrebomme på tværs af kørebanen. Der opsættes to sæt spærrebomme forskudt for hinanden, således at cyklister kan passere bommene i en S-kurve. Hermed bliver passage så besværligt for motorcyklister, at de forventes ikke at køre ulovligt gennem strækningen. Udover selve afspærringen opsættes der nord for lilleskolens parkeringsplads og syd for Rugårdsvej en spærrebom som indsnævrer kørebanen og skilte med motorkørsel forbudt undtagen kørsel til adresser på strækningen. Endelig opsættes der midlertidige skilte, som informerer om, at Smedevej er lukket.
Alternativt forslag
Hvis der ikke gennemføres lukning af Smedevej, foreslår forvaltningen at der etableres hastighedsgrænse på 50 km/h på Smedevej mellem Sigerslevøster og Strø. For at sikre overholdelse af hastighedsgrænsen etableres 6 bump på strækningen.
Kommentarer
Hvis du har kommentarer til forslaget skal du sende dem til trafikvejogpark@hillerod.dk senest mandag den 26. maj 2025 kl. 12. Vi henstiller til, at man kun sender kommentarer, som ikke allerede fremgår af nedenstående.
Kommentarerne vil blive præsenteret for Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget når forslaget behandles fredag den 6. juni 2025.
Baggrund
I perioden juni – november 2024 blev der gennemført et forsøg, hvor Smedevej var lukket på strækningen mellem nr. 23 og 25. Forsøget skete efter en beslutning i Arkitektur, Byplan og Trafikudvalget den 9. november 2023.
Se Arkitektur, Byplan og Trafikudvalgets beslutning
Tællinger
Trafikken i området blev talt under forsøget. Sammenlignet med tidligere tællinger på samme sted er trafikken på den nordlige del af Smedevej faldet med 270 biler i døgnet, mens den er steget på Strøbjergvej i den østlige del af Sigerslevøster med 340 biler i døgnet. På Strøvej syd for Smedevej er der en stigning på 600 biler i døgnet, hvilket delvis må skyldes andre forhold end lukning af Smedevej, når man sammenligner med ovennævnte tællinger. På Strølillevej er der talt en stigning på 20 biler i døgnet.
Om morgenen mellem kl. 7.30 og 8.30 er trafikken på Smedevej i Sigerslevøster steget fra 170 til 225 biler. Mellem kl. 8.00 og 8.15 er stigningen fra 60 til 80 biler.
Borgerhenvendelser
Der har været en del henvendelser fra borgere i området under og efter forsøget. Forsøget blev også diskuteret på borgermødet om hastighedszoner på Sigerslevøster Privatskole den 20. november 2024.
På borgermødet blev der nævnt en del argumenter både for og imod lukningen, men indtrykket var, at der overvejende var stemning for lukning.
Kommunen har modtaget en henvendelse med 37 underskrifter for at bevare lukningen af Smedevej, samt en henvendelse fra 19 ud af 23 boliger på Smedevej, som udtrykker opbakning til lukning af Smedevej. Flere af personerne bag de to henvendelser er de samme.
Der har været følgende argumenter i borgerhenvendelserne:
For lukning af Smedevej:
- Lukning har stoppet for gennemkørende trafik, hvoraf en del har været tunge køretøjer som lastbiler og varevogne.
- Lukningen har ført til mere færdsel af bløde trafikanter, herunder gående børn, folk der lufter deres hunde og cyklister, herunder børn, der cykler til og fra skole.
- Der er kommet mere dyreliv.
- Der er børn, der leger på vejen.
- Beboere i Sigerslevøster by bruger vejen meget til gåture og løbeture.
- Der er flere, der cykler på arbejde.
Imod lukning af Smedevej:
- Der er mere pres på krydset Strøbjergvej/Smedevej og den sydlige del af Smedevej.
- Lukning fører til omvejskørsel på 420 meter.
- Der var ikke flere cyklende børn under lukningen.
- Lukning fører til mere trafik gennem Strølille.
Andre kommentarer:
- Bump kan være til gene for landbrugsmaskiner.
- De trafikale problemer ved skolen er der uanset om vejen er lukket eller ej.
- De trafikale problemer ved skolen finder kun sted i korte tidsintervaller.
- Beredskabet er kørt forgæves og har måtte vende under den midlertidige lukning.
- Motorcykler kører stadig hurtigt igennem Smedevej selv under lukning.
Vurdering
Lukning af Smedevej har reduceret trafikken på den nordlige del af Smedevej væsentlig. Til gengæld er trafikken steget noget på Strøbjergvej, men dog ikke til et højere niveau end i tilsvarende byer som for eksempel Lystrup (1.590 biler/døgn) eller Nejede (1.430 biler/døgn). På den sydlige del af Smedevej er trafikken steget en del om morgenen og særligt tiden mellem kl. 8.00 og 8.15. Det er dog normalt med meget trafik ved skoler om morgenen, og forvaltningen vurderer, at med de foreslåede ændringer fra hastighedsplanen, hvor en indsnævring ændre til et bump, vil der kun være problemer med trafikafviklingen i et meget kort tidsrum.
Smedevej er en meget smal vej, hvor kørebanen nogle steder kun er 4 meter bred. På de alternative ruter ad Strøvej og Strøbjergvej er kørebanebredden typisk omkring 6 meter. Disse veje er dermed mere velegnede til at afvikle trafik end Smedevej.
Med udgangspunkt i Transportministeriets transportøkonomiske enhedspriser er der foretaget en beregning af den samfundsøkonomiske effekt af lukning af Smedevej. 370 biler om dagen vil komme til at køre 420 meter længere, hvilket samlet set bliver til 155 km mere om dagen. De omkostninger, denne ekstra kørsel påfører omgivelserne i form af støj, luftforurening og klimaeffekter kan beregnes til 42 kr. om dagen. Hvis spærringen fører til, at der kører blot 3 cyklister om dagen mere på Smedevej, vil det betyde, at samfundet sparer 44 kr. om dagen. Denne besparelse skyldes især mindre sundhedsudgifter som følge af den motion, cyklisten får. I gennemsnit spares der 8.79 kr. i sundhedsudgifter for hver km, der bliver kørt på cykel. Der er ikke taget højde for, at de ekstra cykelture på Smedevej er en del af en længere cykeltur, og at besparelsen for hver ekstra cyklist derfor må være endnu større.