
Hillerød Kommune indgår partnerskab med LIFE Fonden for at styrke skolernes naturfagsundervisning
Hillerød Kommune har indgået et partnerskab med LIFE Fonden, der skal styrke naturvidenskabelig og teknologisk almendannelse og uddannelse hos børn og unge. Partnerskabet giver bl.a. folkeskoler i Hillerød Kommune mulighed for at arbejde mere kvalificeret og systematisk med LIFE Fondens undervisningsforløb, hvor elever i fællesskab kan fordybe sig og eksperimentere.
Kan selvkørende biler løse fremtidens trafikudfordringer? Kan mikroorganismer hjælpe os med at fremstille mere mad til verdens voksende befolkning? Kan virksomheders plastproduktion gøres mere bæredygtig?
Det er nogle af de problemstillinger, som elever fra Hillerød Kommune udforsker, når de arbejder med LIFE Fondens undervisningsforløb.
Flere skoler i Hillerød Kommune har allerede anvendt LIFE Forløb, der er kendetegnet ved at være praksisfaglige, virkelighedsnære og undersøgelsesbaserede. En ny partnerskabsaftale mellem Hillerød Kommune og LIFE Fonden skal nu sikre, at kommunens elever møder undervisningsforløb fra LIFE Fonden flere gange i løbet af skoletiden, samt at undervisningen styrkes med udgangspunkt i undersøgelsesbaseret og dialogisk læring til gavn for både elever og lærere.
”Vi er meget glade for partnerskabet med LIFE Fonden, fordi det er et konkret og praksisnært eksempel på et samarbejde, der bidrager til at realisere vores skolepolitik og strategi for ’Stærke Fællesskaber’,” fortæller Lars Elbrandt, formand for Børn, Familie og Ungeudvalget i Hillerød Kommune og fortsætter:
”Vi har et stort fokus på, at skolernes undervisning fokuserer på læring, trivsel og dannelse for alle elever – samt på at skabe fællesskaber, hvor der er plads til forskellighed. I de nye undervisningsforløb får eleverne netop mulighed for at bruge deres nysgerrighed og forundring, når de i fællesskab skal udføre eksperimenter og undersøgelser.”
Partnerskabet indebærer blandt andet et tæt samarbejde med skolerne i Hillerød, hvor naturfaglige lærerteams arbejder sammen om at styrke den undersøgelsesbaserede og dialogiske naturfagsundervisning på skolerne. Efter sommerferien starter Sophienborgskolen, Frederiksborg Byskole og Kornmarkskolen med at sætte fokus på naturfagene, de resterende skoler følger de kommende år.
Tæt samarbejde med høje ambitioner
Hos LIFE Fonden glæder man sig ligeledes over partnerskabet, der sikrer et endnu tættere samarbejde med Hillerød Kommune.
”Hillerød Kommune har høje ambitioner inden for det naturfaglige område, og i LIFE Fonden ønsker vi at skabe et varigt aftryk gennem lokalt forankrede partnerskaber med kommuner. Vi ser derfor frem til et endnu tættere samarbejde om at styrke naturfagsundervisningen på Hillerød Kommunes skoler, så eleverne oplever både mestringsfølelse og mening med naturvidenskab og teknologi. Naturfagene forbindes ofte med fakta, formler og forskning, men vi ønsker at vise børn og unge, at naturvidenskab og teknologi også handler om at forstå os selv som mennesker og verden omkring os,” lyder det fra Stefan Hermann, direktør i LIFE Fonden.
Om LIFE Fonden
LIFE Fonden er et landsdækkende og almennyttigt undervisningsinitiativ, der blandt andet tilbyder undervisningsforløb og undervisning i laboratorier til skoler og ungdomsuddannelser.
LIFE Fondens undervisningsforløb understøtter den almindelige undervisning og lever op til relevante Fælles Mål for folkeskolen.
