
Bocentret har knækket koden til lavere sygefravær
Med målrettet ledelse og en systematisk indsats har Bocentret for unge og voksne med særlige behov i Hillerød Kommune formået at nedbringe sygefraværet markant og nedsætte brugen af eksterne vikarer. Resultatet er større tryghed for borgerne og et styrket arbejdsmiljø for medarbejderne.
Hos Bocentret handler arbejdet med sygefravær ikke om hurtige løsninger, men om vedvarende ledelsesmæssig opmærksomhed og en kultur, hvor ansvar og dialog går hånd i hånd.
Der er investeret solidt i indsatsen, men det er en investering, man ifølge centerleder Signe Tronier ikke har råd til at lade være med:
”Vi bruger virkelig mange kræfter på det her. Vi er nødt til at sikre momentum, fordi vi kan se, at det er en udvikling, vi er nødt til at vende. Alt andet er simpelthen for dyrt - både økonomisk, fagligt og menneskeligt”, siger Signe Tronier.
Sygefraværet på Bocentret er siden 2022 faldet fra 9,4 procent til 6,2 procent i 2024. En udvikling som glæder centerlederen og understreger, at man er på rette vej, hvilket også er den tendens der ses i 2025, hvor sygefraværet pt. ligger på 5,3 procent.
Struktur og data i centrum
Arbejdet med sygefraværspolitik og opfølgende samtaler er blevet en fast del af hverdagen på Bocentret.
Fx holder Signe og hendes lederkolleger langt flere møder end tidligere med medarbejdere, hvor sygefraværet kan være en udfordring. Og på møderne drøftes både arbejdspladsens og medarbejdernes ansvar.
“Det er hårdt rugbrødsarbejde – men det virker,” fortæller Signe Tronier, som desuden arbejder struktureret med rapporter og data for at sikre sig det bedst mulige grundlag for at arbejde systematisk med sygefraværet.
Medarbejderne mærker forskellen
Spørger man Signe Tronier, oplever hun, at medarbejderne mærker en ledelse, der reagerer og handler på sygefraværet – men at der også er plads til en udstrakt hånd, hvor det kan være nødvendigt.
”Der er en tydelig fornemmelse af, at vi tager ansvar og forholder os åbent til de udfordringer, der måtte være”, fortæller hun.
Borgerne møder kendte ansigter – og det gør en forskel
Samtidig med indsatsen for at nedbringe sygefravær har Bocentret også arbejdet med på at bruge færre eksterne vikarer. I 2023 brugte man omkring 9 mio. kroner på eksterne vikarer, mens man indtil nu i 2025 kun har brugt omkring 22.000 kroner.
Ud over de økonomiske gevinster har indsatserne også haft en positiv effekt på borgernes oplevelse af tryghed og kontinuitet. Og samtidig styrker indsatserne den faglige udvikling og trivsel blandt medarbejderne, som nu oftere er i vagt med kendte kollegaer.
Yderligere oplysninger
Hvis I har lyst til at høre mere, er I velkomne til at kontakte Centerleder Signe Tronier på mail: sitro@hillerod.dk eller på telefon: 72326010
