SKAT har siden 2005 stået for tvangsinddrivelsen af gæld til det offentlige, herunder ejendomsskat.
Pr. 1. september 2015 stoppede SKAT al tvangsinddrivelse på grund af et fejlslagent IT projekt.
Hillerød Kommune har siden den 1. september 2015 opkrævet 6,1 mio. kr. ved at kontakte de husejere, der ikke havde betalt deres ejendomsskat, men kommunen har stadig et tilgodehavende på omkring 3,5 mio. kroner.
Folketinget vedtog i januar 2017, at kommunerne fra februar 2017 selv kan foretage tvangsinddrivelsen af ejendomsskatterne. Hillerød Kommune har siden da arbejdet på at tilrettelægge en arbejdsprocedure, indgå aftale med advokat om bistand til eventuelle tvangsauktioner, samt afventet at kommunens IT-leverandør kunne understøtte opgaven.
Tvangsinddrivelsen begynder i løbet af juni 2017, hvor berørte borgere får et brev fra kommunen med en mulighed for at betale inden tvangsinddrivelsen begynder. Her bliver de opfordret til enten at betale på et vedhæftet indbetalingskort, eller møde på rådhuset til en udlægsforretning, hvor kommunen vil foretage udlæg for det skyldige beløb i ejendommen.
Kommunen vil efterfølgende anmode en advokat om, at indbringe sagen for Fogedretten med henblik på bortsalg af ejendommen på en tvangsauktion.