Spring menu over

Information om valg

Som udgangspunkt har enhver valgret, der på valgdagen er fyldt 18 år, har fast bopæl i kommunen henholdsvis regionen, og som herudover enten

  • har dansk indfødsret
  • er statsborger i en af de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union
  • er statsborger i Island eller Norge
  • uden afbrydelse har haft fast bopæl i riget i de sidste 4 år forud for valgdagen.

Der er enkelt undtagelser for udlændinge hvis opholdstilladelse er bortfaldet, har fået afslag på opholdstilladelse, er udvist ved endelig dom eller indsat til afsoning.

Der er enkelt undtagelser for udlændinge hvis opholdstilladelse er bortfaldet, har fået afslag på opholdstilladelse, er udvist ved endelig dom eller indsat til afsoning.

Du kan læse mere om valgret i § 1 i lovbekendtgørelse om kommunale og regionale valg: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/1381

For at stille op til kommunalvalget skal du kunne stemme til valget, se under punktet om valgret.

Betingelserne skal være opfyldt senest kl. 12 fredag d. 3. oktober 2025, bortset fra betingelsen om varigheden af fast bopæl i Danmark og aldersbetingelsen, som senest skal være opfyldt på valgdagen.

Tirsdag den 18. november 2025 fra kl. 8.00 – 20.00 holdes der valg til Hillerød Byråd. Der skal vælges 27 medlemmer for perioden 1. januar 2026 til den 31. december 2029.

For at stille op til valget skal du udfylde en kandidatliste. Kandidatlisten skal indleveres på en særlig formular.

Du kan få formularen tilsendt eller udleveret ved at henvende dig til: Monica Nordahl, Byrådssekretariatet, på tlf. 7232 1135 eller på mail: mono@hillerod.dk

Obs: Der er kommet nye formularer, som skal anvendes.

Du skal være opmærksom på, at:

  • en kandidatliste skal mindst indeholde navnet på én kandidat, og må højst indeholde navnene på 4 mere end der skal vælges i til byrådet i Hillerød Kommune. Det vil sige maks. navne på 31 kandidater.
  • du kan kun være kandidat på én liste.
  • du skal som kandidat sætte din underskrift på kandidatlisten. Med din underskrift giver du dit samtykke til at stille op som kandidat for den pågældende liste. Er der ikke en underskrift, bliver du slettet fra listen.
  • alle kandidatlister skal have en repræsentant udpeget af kandidatlistens ledelse. Repræsentanten behøver ikke at være kandidat eller stiller for kandidatlisten. Den udpegede repræsentant har beføjelser til at udøve en række dispositioner på listens vegne, uden at det kræver samtykke fra listens stillere.
  • kandidatlisten skal indeholde en listebetegnelse. Læs mere om, hvilke listebetegnelser, der kan blive godkendt på Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemmeside:https://www.valg.im.dk/partier-og-kandidater.

Frister
Kandidatlister, der både opnåede repræsentation ved sidste valg til Byrådet i 2021 og stadig 9 uger før valgdagen den 18. november 2025 er repræsenteret i byrådet, kan efter anmodning til valgbestyrelsen fritages for kravet om indsamling af underskrift fra stillere (vælgere). Kandidatlister, der ønsker fritagelse fra kravet om stillere, kan tidligst indlevere kandidatlisten 2. september 2025 og senest kl. 12.00 tirsdag 16. september 2025.

Kandidatlister, der ikke kan søge, eller ikke ønsker at søge, om fritagelse for kravet om stillere, kan tidligst indlevere kandidatlisten fra 16. september 2025 og senest kl. 12.00 tirsdag 30. september 2025. Kandidatlisten skal være underskrevet af mindst 25 stillere, der er bosat i Hillerød Kommune.

Der kan ikke dispenseres fra afleveringstidsfristerne uanset hvor lille eller undskyldelig forsinkelsen er.

Kandidatlisten skal indleveres ved personligt fremmøde til formanden for valgbestyrelsen v/ Byrådssekretariatet, Hillerød Rådhus, Trollesmindealle 27, 3400 Hillerød. Hvis du ønsker, kan du kontakte Monica Nordahl på tlf. 7232 1135 eller mail mono@hillerod.dk for at aftale en tid for indlevering og gennemgang af den udfyldte kandidatliste.

Alle, der har valgret til kommunal- og regionalvalget kan fra tirsdag den 7. oktober 2025 brevstemme.

For at brevstemme skal du medbringe legitimation i form af pas, kørekort eller sundhedskort (gult kort).

Du kan brevstemme på:

  • Hillerød Rådhus, Trollesmindeallé 27, 3400 Hillerød, i den almindelige åbningstid mandag – tirsdag fra 10-15, onsdag lukket, torsdag 10-18 og fredag 10-13.
    Der er ekstraordinært åbent lørdag den 8. november 2025 fra kl. 10-14 og fredag den 14. november til kl. 16.00.
  • Hillerød Bibliotek, Christiansgade 1, 3400 Hillerød, i den betjente åbningstid mandag- torsdag fra kl. 10-18 samt fredag og lørdag kl. 10-15.
  • Skævinge Bibliotek, Hovedgaden 16 C, 3320 Skævinge, i den betjente åbningstid mandag, onsdag og torsdag fra kl. 9-14 samt lørdag den 1. november fra kl. 10-13.  

Sidste frist for at brevstemme er fredag den 14. november 2025 kl. 16:00. Bemærk at det alene er Hillerød Rådhus, der har åben til kl. 16.00.

Både ved brevstemmeafgivningen og ved afstemning på valgdagen kan du få stillet følgende hjælpemidler til rådighed:

  • Sort pen til afkrydsning
  • Ikke håndholdt lup
  • Ikke håndholdt led lampe

Ved brevstemmeafgivning på rådhuset og på afstemningsstedet Royal Stage på valgdagen stilles der et forstørrelsesapparat med skærm af typen CCTV og et hæve-/sænkebord til rådighed. 

Hvis du på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke kan møde frem på afstemningsstedet, kan du brevstemme i eget hjem.

Du skal søge om dette på en særskilt blanket. Det forventes at blanketten vil være tilgængelig fra uge 39. Du vil derefter kunne finde blanketten her på kommunens hjemmeside. Du kan også at sende en e-mail til borgerservice@hillerod.dk, og bede om at få blanketten sendt med mail eller Post. Du kan også ringe til Borgerservice på tlf. 7232 0000 og bede om at få blanketten tilsendt.

Ansøgningsblanketten kan tidligst indsendes/afleveres den 21. oktober 2025 til Borgerservice. Sidste frist for aflevering er kl. 12 mandag den 10. november 2025.

Hvis du ikke har modtaget dit valgkort torsdag den 13. november 2025, eller der er fejl i valgkortet, kan du rette henvendelse til Borgerservice på tlf.: 7232 0000.

Valgplakater må ophænges fra kl. 12 lørdag den 25. oktober 2025.

Valgplakater skal være forsynet med oplysninger om den fysiske eller juridiske person, der har iværksat ophængningen af valgplakaten samt en e-mailadresse. Se regler for ophængning af valgplakater i § 84 lov om offentlige veje m.v. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/435. 

Ansvaret for at nedtage valgplakater påhviler den fysiske eller juridiske person, der har iværksat ophængningen af valgplakaterne. Valgplakater og midler til at fastgøre valgplakater skal være nedtaget senest ved døgnets afslutning den 26. november 2025.

Afstemningsstederne har den 18. november 2025 åbent fra kl. 8.00-20.00. 

I Hillerød Kommune er der 13 afstemningssteder. Af dit valgkort fremgår det, hvilket afstemningssted du skal stemme på.

Vælgere, der tidligere har skulle stemme på Grønnevang Skole, afdeling Jespervej, skal nu stemme på kommunens afstemningssted på Grønnevang Skole, afdeling Østervang.

Under de afstemningssteder som kommunen ejer, er der indsat et link til Godadgang.dk, hvor du kan læse om tilgængeligheden på det pågældende afstemningssted. For de afstemningssteder som kommunen ikke ejer, og som ikke er registeret i Godadgang.dk, kan du læse om parkeringsforhold og adgangsforhold under de enkelte afstemningssteder.

1. Royal Stage

Hal 2  - Milnersvej 39, 3400 Hillerød


Link til Godadgang.dk: http://www.godadgang.dk/dk/steder/faktaark.asp?id=9386

2. Hillerødsholmskolen

Hallen - Hillerødsholmsallé 2, 3400 Hillerød

Link til Godadgang.dk: http://www.godadgang.dk/dk/steder/faktaark.asp?id=14932

3. Sognegården i Nr. Herlev

Kirkepladsen 1, Nr. Herlev, 3400 Hillerød

Parkering 40 meter fra indgangen. Fast belægning på parkeringspladsen og adgangsvejen til indgangen. Ved indgangen er der et dørtrin på 1 cm. 90 cm bred indgangsdør med manual døråbning.

4. Hammersholt Forsamlingshus

Hammersholt Byvej 16, 3400 Hillerød

Parkering direkte foran indgangen. Belægning på parkeringspladsen og adgangsvejen er stabilgrus. Mulighed for niveaufri adgang med en dørbrede på 87 cm, med manual døråbner

5. Hillerød Vest Skolen, afdeling Alsønderup

Gymnastiksalen, Baunevej 8, 3400 Hillerød


Link til Godadgang.dk: http://www.godadgang.dk/dk/steder/faktaark.asp?id=9437

6. Sophienborgskolen

Hallen, Sophienborg Allé 9, 3400 Hillerød

Link til Godadgang.dk: http://www.godadgang.dk/dk/steder/faktaark.asp?id=9446

7. Grønnevang Skole, afdeling Nødebo

Skolevej 2, Nødebo, 3480 Fredensborg

Link til Godadgang.dk: http://www.godadgang.dk/dk/steder/oversted.asp?id=9361

8. Gadevang Forsamlingshus

Gadevangsvej 145, 3400 Hillerød

Parkering direkte foran indgangen. Belægning på parkeringspladsen og adgangsvejen er stabilgrus. Ved indgangen er der et 15 cm trin. Der er mulighed for adgang gennem en 120 cm bred dør med manual døråbning.

9. Grønnevang Skole, afdeling Østervang

Hallen - Østervang 124, 3400 Hillerød

Link til Godadgang.dk:

http://www.godadgang.dk/dk/steder/faktaark.asp?id=9458

10. Arresøhus Forsamlingshus

Skolevej 2, Meløse, 3320 Skævinge

Parkering direkte foran indgangen. Fast belægning på parkeringspladsen og adgangsvejen. Ved indgangen er der et trin på ca. 1 cm. Der er mulighed for adgang gennem en 120 cm bred dør med manual døråbning.

11. Skævinge Kultur-, Idræts- og Fritifshus

Ny Harløsevej 15A, 3320 Skævinge

Link til Godadgang.dk:

https://godadgang.dk/faktaark/skaevinge-kultur-idraets-og-fritidshus-17494

12. Gørløse Forsamlingshus

Hovedvejen 28, 3330 Gørløse

Link til Godadgang.dk: http://www.godadgang.dk/dk/steder/oversted.asp?id=9347

13. Hanebjerg Skole, afd. Uvelse

Skole biblioteket - Byvej 3, Uvelse, 3550 Slangerup

Link til Godadgang.dk: http://www.godadgang.dk/dk/steder/faktaark.asp?id=9443

  
På Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemmeside kan du læse om valg: https://www.valg.im.dk/valg

 

Hillerød Kommune - logo