Fald - forebyggelse og udredning

Er du faldet eller går du rundt og er bange for at falde? Der kan være mange årsager til det. I Hillerød Kommune kan du få hjælp til at finde årsagen og og til at mindske risikoen for at falde. Du kan også få gode råd om, hvordan du kan forebygge fald.

 

Faldudredning

Er du faldet eller har du flere gange været lige ved det? Går du rundt og er nervøs for at falde? Så har du mulighed for at blive udredt i forhold til fald.

Faldudredning foregår ved, at du får besøg i hjemmet af Hillerød Kommunes faldkoordinator. I skal sammen udfylde et skema, der kommer ind på flere forskellige ting i din hverdag. Ud fra skemaet lægger I en plan for, hvordan du bedst undgår fremtidige faldulykker.

Sådan får du faldudredning

Du kan selv henvende dig til Træningssektionen i Hillerød Kommune eller direkte til faldkoordinatoren. Det er ikke nødvendigt med en henvisning fra lægen.

Sådan kommer du op efter et fald

Hvis du er faldet, der dette den bedste måde at komme op igen: 

  1. Ligger du på gulvet, skal du rulle om på siden, bøje det øverste ben over det andet og støde fra på albuen og komme op på alle fire.
  2. Kravl hen til en stol eller andet, som du kan støtte dig op ad.
  3. Læg armene op på fx stolen og læn dig over sædet på stolen. Hiv dig op i armene og kom op og stå på benene. Ret dig langsomt helt op og hold fast i stolen.

Det er en god ide at øve sig i at komme op fra et fald.

Er du i risiko for at falde, så sørg altid for at have dit nødkaldsapparet eller din mobiltelefon på dig.

Årsager til fald og forebyggelse

Der kan være mange årsager til fald. Det kan fx hænge sammen med dårligt syn eller dårlig hørelse, om du får nok at spise og drikke eller om du bevæger dig tilstrækkeligt, eller måske vejer for meget.

Du kan selv gøre meget for at bevare dit gode helbred og på den måde blive ved med at gøre det, du gerne vil, længst muligt.

Sørg for at du får nok fysisk aktivitet

Hvis du ikke bevæger dig nok i hverdagen, kan du risikere at få nedsat din muskelstyrke. Hvis musklerne i benene bliver svage, kan mange opleve, at benene bliver tunge at løfte og kan komme til at slæbe fødderne hen over gulvet. Det giver risiko for at hænge fast i guldtæpper og dørkarme. Nedsat muskelstyrke kan også gøre det svært at komme op at stå fra lav stol, en blød sofa eller fra toilettet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at mennesker over 65 år er fysisk aktive mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat intensitet og være ud over de daglige gøremål. Derudover skal der mindst to gange om ugen indgå aktiviteter, der vedligeholder eller øger konditionen og muskelstyrke i minimum 20 minutter.

Hvis du gerne vil have inspiration til aktiviteter og fællesskaber for seniorer i Hillerød Kommune, kan du finde dem i Kom Med!-folderen, der ligger på Frivilligcenter Hillerøds hjemmeside (link til pjece)

Få undersøgt dit syn eller dine briller

Hvis du har nedsat syn eller ikke har den rette styrke i brillerne, kan det bl.a. betyde, at du får svært ved at bedømme afstande. Bruger du briller med glidende overgang, så du fx har et læsefelt, kan dette være med til at ”snyde” dit syn, så det er svært for dig at afstandsbedømme.

Få undersøgt din hørelse

Hvis du har nedsat hørelse, kan du få undersøgt, om du har gavn af et høreapparat. Nedsat hørelse kan fx betyde, at du ikke høre, når nogen kommer forbi dig når du går på gaden, og at du derved bliver forskrækket.
Svimmelhed kan i nogle tilfælde skyldes problemer i ligevægtsorganet i det indre øre eller øresten og kan i nogen tilfælde behandles eller genoptrænes.

Træn din balance

Balancesansen skal trænes og vedligeholdes som en muskel. Bruger du den ikke, bliver den ”svag” og dette vil typisk vise sig i en form af svimmelhed. 

Du kan træne den bl.a. ved at bevæge dig, og bevæge dig i forskellige retninger. Hvis du er fysisk inaktiv, får du ikke trænet din balancesans, og dermed bliver den svag. Du kan derfor forebygge fald ved regelmæssigt at lave øvelser for at vedligeholde balanceevnen.

Boligindretning

Har du løse tæpper eller dørtrin, kan det udgøre en faldrisiko i hjemmet. Måske har du mange møbler, der gør det svært for dig at komme rundt med fx en rollator. Sørg for at din bolig er indrettet hensigtsmæssigt. Mangler du fx et gelænder at støtte dig til på badeværelset, soveværelset eller i forbindelse med en trappe? Er din bolig godt oplyst, så du kan orientere dig, når det er mørkt og tænder du lyset, når du fx skal på toilettet om natten? Har du skridsikre bademåtter i badet?

Tøj og sko

Sørg for, at dit tøj er let at tage af og på, og at dine sko sidder godt fast på foden og har skridsikre såler.

Mad, væske og vægt

Hvis du oplever et pludselig vægttab, eller at du generelt har nedsat appetit eller tørst, kan dette bevirke, at din krop ikke får den fornødne energi og derved påvirker din balance. Det gælder også, hvis du ikke får nok at drikke i løbet af dagen.

Du kan mindske risikoen for fald ved at sørge for at bevare normalvægten.

 

Hillerød Kommune

Trollesmindealle 27
3400 Hillerød
Telefon 7232 0000
Fax 7232 3213
Skriv til Hillerød Kommune
CVR nr. 2918 9366

EAN numre

Tilgængelighedserklæring

Åbningstider

Mandag - onsdag kl. 10 - 15
Torsdag kl. 12 - 18
Fredag kl. 10 - 13

 

Telefontider

Mandag - onsdag kl. 10 - 14
Torsdag kl. 12 - 17
Fredag kl. 10 - 12

 

Nyhedsbrev om Favrholm

Tilmeld dig vores nyhedsbrev om Favrholm her

RSS

Samtykke

Jeg giver tilladelse til, at borgerrådgiveren kan indhente, videregive og behandle relevante personfølsomme oplysninger elektronisk. Samtykket kan til enhver tid tilbagekaldes. Læs mere om rettigheder efter persondataloven her